Brzy budu školákem

ÚVOD:

NA CO BYCHOM SE MĚLI ZAMĚŘIT? 

  • na biologickou zralost a fyzickou zdatnost dítěte / vzrůst, koordinaci pohybů / , dítě fyzicky nezralé je často nemocné a s tím souvisí rychlá unavitelnost, pokud jsou na dítě zvýšené nároky, což přechodem do ZŠ jistě nastane . Dítě není zvyklé na nový denní režim jak ve škole, tak v době, kdy přijde domů , nově nastupuje příprava do školy, psaní domácích úloh.Z tohoto hlediska je též důležitý věk a pohlaví dítěte. Děti rozené v období květen - srpen a zejména chlapci dozrávají později a tím jsou při nástupu znevýhodněni / např. děti, kterým bylo 6. let již v lednu jsou vyzrálejší/.
  • na sociální a emocionální zralost- Sociálně nezralé dítě má problémy zařadit se do kolektivu dětí. Delší odloučení od rodiny mu dělá velké potíže - stačí delší odmlka v docházce a dítě jde do MŠ s pláčem. Velkým problémem sociální nezralosti je též nerespektování určených pravidel v kolektivu, potíže s ovládáním svých pocitů - nemluvit bez dovolení, nevstávat z místa...
  • na psychická zralost- Psychicky vyzrálé dítě je připravené na novou životní roli "Roli školáka". Na tuto roli se těší a již v MŠ se na ni připravuje - má zájem o společné tvoření a činnosti - vyhledává knihy, má radost, když pozná nějaké písmenko/ nechce si jen hrát !!!/Naopak psychicky nezralé dítě volí v nabídkách činností pouze hru ! Pokud je namotivován k jiné řízené činnosti, často ji nedokončí. Je předem odmítavý a stresovaný i z takových činností, které pak hravě zvládne - nevěří si, je psychicky labilní, nesoustředěný, neklidný.
  • na rozumová zralost- Patří mezi důležité složky pro vstup do ZŠ , ale bez zvládnutí ostatních oblastí školní zralosti - viz. výše ji plně dítě nevyužije. Řeší úroveň rozumové vyspělosti dítěte - sleduje, zda dítě dokáže provádět jednoduché operace / třídit, řadit dle určeného pravidla - např. dle barvy, tvaru/. Sleduje úroveň komunikace dítěte s druhým / zaměřuje se nejen na bohatost mluvního projevu, ale též na výslovnost a srozumitelnost řeči/.Sleduje úroveň paměti, soustředěné pozornosti, logického myšlení.


JAK PŘIPRAVOVAT DÍTĚ NA VSTUP DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY: 
  • učte jej zůstat chvíli bez nejbližších - od krátkých chvilek u kamarádky, po pobyt přes noc bez vás u prarodičů a dále pak pobyt v mateřské škole-přechod do školy by pak neměl být problém
  • učte dítě samostatnosti v sebeobsluze při oblékání, hyg. návycích, při úklidu /Vám odpadne spoustu práce a dítě se bude ve škole cítit jistější, protože zvládne to, co ostatní - role "posledňáčka" je stresující!! Ve škole musí být samostatnou jednotkou / nikdo je neutře po vykonání potřeby, nezaváže tkaničku, nepřipraví věci .../
  • veďte dítě k dokončení započatého - není nic horšího, než nedokončená kresba, rozehraná a neuklizená hra či dokonce neustálé střídání her a činností bez smysluplného dokončeného cíle - toto vede k nesoustředěné práci ve škole a odmítání dokončení vytčeného cíle/dítě totiž při zjištění, že práce nejde tak snadno, jak si představovalo, vše okamžitě vzdává
  • posilujte fyzickou a psychickou odolnost a zdatnost- dostatečná přiměřená pohybová aktivita od nejútlejšího věku s rodiči a později pak samostatně formou kroužků- posilujte přiměřeně sebevědomí dítěte - zde však platí pravidlo "Všeho s mírou" nevypěstujte v dítěti "mocné EGO"
  • připravte jej též na to, že se objeví překážky, které nezvládne, že jsou i děti chytřejší, než je on sám- připravíte dítě na možné překážky a realitu, kdy se srovnává s ostatními a zjišťuje své schopnosti, ale též své slabé stránky.
  • posilujte a dále rozvíjejte jeho rozumové schopnosti- nejen poslouchejte pohádky, ale též jej dítěti vyprávějte - potom si společně povídejte, co dítě cítilo, nechte děj pohádky dítěti převyprávět- zaměřte se na to, jak dítě mluví - zda správně vyslovuje - pokud ne, obraťte se na lékaře, který Vám doporučí nejbližší logoped. asistentku
  • sledujte, jak dítě kreslí- jak je tvořivé, jak dokáže zobrazit skutečnost/ lidská postava/ , zda správně drží psací potřebu !
  • zjistěte, zda dítě rozezná a pojmenuje barvy základní i doplňkové
  • procvičujte paměť dítěte - opakováním různých básní a písní, které dítě zná z MŠ- procvičujte pozornost a soustředěnost dítěte - různé hry typu Pexeso, Domino, Člověče, nezlob se / POZOR - nenechte dítě pouze vyhrávat, pro další život se musí dítě naučit přijímat i prohry !/
  • opakujte s dítětem různé předmatematické úkoly - pojmy více-méně, stejně, počet 1 - 10, orientace v prostoru - nahoře-dole-uprostřed, vpravo, vlevo

Teď si možná řeknete, že toho je na jedno malé dítě mnoho, ale troufám si říci, že dítě zvládne mnohem víc - ano, mnohem víc, ale musí mít vedle sebe Vás rodiče, kteří ho budete neustále motivovat a povzbuzovat!!!

CO VŠE BY MĚLO DÍTĚ UMĚT U ZÁPISU: /orientačně/

  • znát své jméno, příjmení a adresu
  • poznat a pojmenovat základní barvy, geometrické tvary/ kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník/
  • počítat do 5 kuličky na počítadle, znát pojmy více x méně x stejně
  • správně držet psací potřebu /pokud ji špatně drží, není pak šance správný úchop přeučit/
  • zakreslit jednoduché tvary, nakreslit lidskou postavu, stříhat
  • soustředit se, vnímat a porozumět slyšenému textu
  • vyprávět pohádku podle obrázků
  • navlékat korálky
  • orientaci v prostoru/vpravo, vlevo, nahoře, dole, před, za.../
  • být samostatné při sebeobsluze
POZOR: Zápis není přijímací zkouška! Pokud dítě tyto činnosti nezvládá, neznamená to, že nebude do základní školy přijato. Ale určité činnosti mu mohou činit potíže.

A pokud si milí rodiče nebudete jisti, přijďte za námi pro radu. Domluvíme se a rádi Vám dáme pár námětů na podporu rozvoje Vašeho dítěte. Vaše starost o své dítě je i naším zájmem .

NAŠE MOTTO: "Neotvíráme dětem dveře, ale pomáháme jim najít ten správný klíč, aby si je otevřely samy" Pokud se nám toto podaří ve spolupráci s vámi-rodiči, pak pro ně přestup do základní školy bude hračkou 

Vytvořte si webové stránky zdarma!